Wellicht heeft u reeds vernomen dat de bushaltepaal van Veolia niet rechtsgeldig is. De kantonrechter in Roermond heeft dat beslist en het gerechtshof heeft dat onlangs bevestigd. Hoe dat zo is gekomen, leest u hier.
Frits S. uit Swalmen parkeerde, komende uit Roermond, zijn zwarte XJ6 uit 1976 op het laatste stukje van de bushalte bij het AZC in Baexem. Er was eigenlijk geen sprake van parkeren, want hij deed dit ongewild. De auto was namelijk defect geraakt en uitgerekend aldaar kwam hij tot stilstand. Frits ging een andere auto halen om de Jaguar op te slepen. Toen hij terugkwam, had hij al een bon gekregen voor het parkeren bij een bushalte.
Blij verheugd was ik dat Frits met deze bon bij mij kwam. Een pechgeval valt immers onder overmacht. Het interesseerde me meer dat de haltepaal van Veolia, naar ik links en rechts had vernomen, niet rechtsgeldig zou zijn. De uitvoering van de paal is, evenals 3499 andere haltepalen van Veolia in Limburg, niet in overeenstemming met de Nederlandse wet en de Europese regels. Het verwondert me vaak dat zo’n argument op dat moment niet al bij de rechter is aangebracht. Aldus geschiedde met de bon van Frits alsnog.
De kantonrechter heeft op 18 maart 2009 geoordeeld:
De kwestie is onlangs weer actueel geworden, toen op 17 september 2010 het gerechtshof het oordeel van de kantonrechter bevestigde met de overweging dat het bij een zuil van Veolia om niet meer gaat dan “een plaats waar een busmaatschappij passagiers pleegt in of uit te laten stappen”.
Overigens is de overheid - zoals vaak - een slechte verliezer. Het ministerie wil namelijk de haltepaal legaliseren. Het wetsvoorstel is aanhangig. Juristen betwisten echter ook nu al de rechtmatigheid van de Veolia haltepaal na de “legalisatie”. Het wetsvoorstel brengt volgens hen namelijk geen verandering in de strijdigheid van de uitvoering van de paal met de Europese regels voor verkeersborden.
Clemens Meerts