TerugDagblad De Limburger 9 maart 2021
Op een vangrail rijden, doorglijden en over de kop slaan. Het overkwam een man tijdens de reconstructie van de N280 in Roermond. Onoplettendheid of een onduidelijke verkeerssituatie?
Voor jurist Clemens Meerts uit Beegden, veelvuldig geraadpleegd in verkeerssituaties, was het zo klaar als een klontje. De tijdelijke verkeerssituatie in verband met de reconstructie van de N280 was verre van duidelijk. Vandaar dat hij een schadeclaim bij de wegbeheerder, de provincie Limburg, deponeerde. Een luttel bedrag van 1600 euro - de auto was weliswaar total loss maar weinig meer waard - dat na een strijd van anderhalf jaar eindelijk door ‘Maastricht’ is uitgekeerd.
Het ongeval gebeurde in september 2019 in het donker bij hevige regenval. De bestuurder, niet bekend met de nieuwe situatie ter plekke, reed vanaf het voormalige tankstation Rijmar de Louis Raemaekersbrug op richting Weert. Hij merkte te laat op dat na de brug de rijbanen, vooruitlopend op de nieuwe verkeerssituatie, al via een geleiderail in het midden waren gescheiden. Er stond geen waarschuwingsbord en er was geen beveiliging of markering op de kop van de vangrail aangebracht, zoals in de omgekeerde rijrichting wel het geval is. Bovendien was er een onderbroken belijning - mag je overheen rijden - op het wegdek.
De Maasgouwenaar, die zich volgens de politie keurig aan de snelheid van 50 kilometer per uur hield en niet onder invloed was van wat dan ook, volgde vanaf de brug in rechte lijn de rijbaan en reed daarmee de geleiderail op. De auto gleed ettelijke meters door om ter hoogte van de afslag Hatenboer op de kop op de andere rijbaan te belanden. De bestuurder kwam met de schrik vrij.
Meers, die de zaak uit overtuiging pro deo op zich nam, is blij dat zijn cliënt alsnog de schade vergoed krijgt, maar is minder te spreken over de manier waarop . „De provincie hield de boot heel lang af. Pas toen ik een klachtenprocedure instelde, kwam ze met het voorstel een deskundige in te schakelen.” Het rapport van die verkeersdeskundige telt 23 A4’tjes en bevat nogal wat kritiek op de belijning, wegmarkeringen en bebording tijdens de reconstructie van de N280. Kosten: 6500 euro, oftewel vier keer de schadeclaim. De provincie bevestigt dat ze „middels een minnelijke schikking 1600 euro aan de bestuurder heeft doen toekomen ter compensatie van de schade.”
DOOR GERTIE DRIESSENTerug